emile-defny-vs2018.reismee.nl

Maandag 27-8-18 Bezoek World Headquarters Jehovah Witnesess

Maandag 27-8-18 en dinsdag 28-8-18

Maandag 27-8-18 Bezoek World Headquarters Jehovah Witnesess

Vandaag is het dan eindelijk zo ver! We gaan een bezoek brengen aan ons hoofdkantoor in Warwick. We waren al vroeg wakker (dat is trouwens al de hele tijd sinds we in de States zijn) dus nog even mijn overhemd en pantalon strijken en we are ready to go. Na het ontbijt, dat deze keer super ok was met een warme croissant met ham/kaas en verse gekookte eitjes en deze keer echt heerlijke verse goede koffie. In de ontbijtruimte kwamen ineens 4 keurig gekleden personen binnen. Zouden dat ook broeders en zusters zijn? Even kijken of ze gaan bidden voor het eten. Ja inderdaad alle 4 gingen ze keurig in gebed voor het ontbijt. 1 persoon liet de eieren ontploffen in de magnetron en ze ging het keurig netjes schoonmaken. Ja nu weten we het zeker dit zijn broeders en zusters van ons. Dus toen wij klaar waren met ontbijten vroeg ik of ze het hoofdkantoor gaan bezoeken. Verbaasd zei de zuster ja om half 10, ik zei wij om 15:00 uur. Ze vertelde dat ze uit Brazilie kwamen en we hebben natuurlijk elkaar een hand gegeven. Heel leuk dit.

Rond een uur of 10 hebben we een Taxi besteld via Lyft omdat het kamermeisje onze kamer wilde schoonmaken en wij toch klaar waren om te gaan. In ongeveer 15 minuten waren we bij de slagbomen van ons hoofdkantoor. De broeder vroeg wie we waren en hij zei tegen de chauffeur om ons af te zetten bij de hoofdingang. Het is nog ongeveer een minuutje rijden dan naar de hoofdingang. Het ziet er schitterend mooi uit en het is heel erg netjes (uiteraard!). De chauffeur van de taxi vroeg aan ons waar zijn we eigenlijk? Ik vertelde het en hij had er nog nooit van gehoord. Ik zei dat hij online een rondleiding kan aanvragen. (ps niet belangrijk maar toch leuk om te vermelden toen wij uitstapte uit onze taxi zagen we broeder Lusch instappen in een andere taxi,).

In de lobby van het hoofdkantoor was het een drukte van jewelste. Heel veel broeders en zusters bezoeken ook vandaag het hoofdkantoor. We hebben even plaatsgenomen in de lobby en daarna buiten even gelopen. Rond een uur of 11.55 hebben we onze tafelhosten ontmoet. Familie Sellers (uitleg tafelhost: iemand die je begeleid tijdens je lunch op Bethel). De lunch was heel erg tof. We zaten met z’n zessen aan tafel. Er was nog een echtpaar uit Ghana, waarschijnlijk ook Bethellieten want ze vertelde dat ze logeerde op Warwick voor een paar dagen. De lunch bestond uit sla, vis en rijst en zoete aardappel toe. Het echtpaar wat ons begeleide aan tafel vertelde dat ze een paar jaar geleden voor de bouw naar Warwick zijn gekomen en daarna zijn gebleven. Ze hebben pas een vaste aanstelling op Bethel ontvangen (ps dit betekent niet veel want Bethel kan nog elk moment zeggen: bedankt voor je inzet maar we nemen afscheid) en ze hebben het erg naar hun zin. Ze werken allebei op de computerafdeling van Bethel. De computerafdeling zit een paar kilometer verderop in Warwick. Daar zit ook de studio waar de broadcast elke maand wordt opgenomen. Familie Sellers zorgt voor de hardware en het interne netwerk van het hoofdkantoor.

Op dit moment zijn er ongeveer 800 vaste Bethellieten die er werken en wonen. Ook zijn er ongeveer 200 comuters en ongeveer 127 broeders en zusters maken vanaf thuis verbinding met het netwerk van Warwick om werkzaamheden te doen. Er zijn 1000 kamers op Warwick dus de volgende keer kunnen we misschien logeren?

Afijn na de lunch liet het echtpaar ons een mooi uitzicht zien vanaf etage 5. Je ziet het meer waaraan Bethel ligt (kan je niet in zwemmen omdat het te maken heeft met drinkwater) en waar soms zwarte beren in zwemmen. De daken van de bethelkantoren liggen vol met plantjes dat heeft te maken met het opvangen van regenwater en is super goed voor het milieu. Het genootschap heeft hier al 3 keer een soort groene award gewonnen (bedrijven die super goed presteren omtrent mileueisen en ideeen) en wil deze dit jaar weer winnen.

Na de lunch en het uitzicht hebben we wat foto’s genomen bij het grote naambord en ook andere broeders en zusters geholpen met foto’s daarvan te nemen. Rond 2 uur hebben we ons gemeld en kregen we onze tickets voor de rondleiding en de self guided tours. Er zijn 4 tentoonstellingen en er is 1 rondleiding. We hebben eerst de rondleiding gedaan en eerlijk gezegd was deze wel megakort. We waren met een groepje Canadezen en een broeder en zuster uit Bulgarije. De zuster die ons rondleidde deed het super goed hoor, ze vertelde wat over het milieu van Bethel en dat Bethel een speciale hond heeft die getraind is om bedbugs te dedecteren. Echt waar. (toevallig had ik een poosje geleden een aflevering van secretboss gezien waarin dat ook te zien was). Ze zijn allemaal gek op deze lieve hond. Maar je gaat even voor 10 minuten naar buiten en binnen no time sta je weer binnen. Gelukkig waren er nog de tentoonstellingen met heel wat oude bijbels, ook de dode zee rollen (helaas bleek na navraag dat deze niet echt waren) hangen er. Er is ook veel te zien over onze geschiedenis zoals oude bethelfaciliteiten en over broeder Russel en Rutherford en over de prediking met de elpees en de radiowagens en over de WBRR de radiouitzendingen van vroeger. Je kan dan achter de microfoon staan en op de foto gaan. Ook zijn alle dia’s te zien van de Photo drama der schepping en nog veeeeeeeel meeeeeer. Je moet zelf maar een keer gaan kijken hoor. Ook zijn er een paar interactieve schermen waar je kan aangeven welk boekje je bestudeerd hebt voordat je gedoopt werd en of je ooit een pioniersschool hebt bijgewoond.

Na een bezoek aan deze tentoonstellingen was het weer voorbij. De tijd vliegt. Rond 3 uur hebben we ons hoofdkantoor verlaten. Op een plek waar we ontvangst hadden op de telefoon (Het hoofdkantoor ligt tussen de bomen dus af en toe slecht bereik!) hebben we een taxi besteld en zijn we weer naar de uitgang (slagbomen) gelopen en binnen een paar minuten was de taxi er al.

In ons hotel zijn we bijgekomen van alle indrukken die we hebben van ons hoofdkantoor. Onze mede-broeders en zusters doen heel veel werk en ze gaan goed om met onze bijdragen (geen koffie en thee in de lobby voor de bezoekers! Haha). Alles ziet er keurig netjes (ondertussen is het er al weer 2 jaar) en onderhouden uit. Als je in de gelegenheid bent raad ik je aan om een bezoek te brengen aan het hoofdkantoor. Walkill en Paterson zijn trouwens ook top maar natuurlijk kan je beginnen met Bethel Emmen das een stuk dichterbij.

Het avondeten was bij een leuk restaurant naast ons hotel gehakt. Wij hebben dat ook besteld en wilde eigenlijk gelijk een rack spareribs erbij bestellen maar vroegen eerst om het voorgerecht te brengen en daarna misschien de hoofdschotel te bestellen. Gelukkig hebben we dat gedaan want het voorgerecht was genoeg voor 2 personen!

Nu lekker vroeg naar bed want we zijn vandaag erg vroeg opgestapt en morgen gaan we weer verder reizen naar Washington.

Snarf

Mooi zo!

Marvin's Cleaning Services

Heel leuk om te lezen!

Charley

Wow! Je bent er nu echt geweest en raadt ons aan eerst maar eens Emmen te proberen. Dat hebben we jaren geleden gedaan toen de broeder die ons in Manilla trouwde bij ons logeerde. Samen met hem zijn we naar Emmen gegaan en mochten daar overnachten na een privé rondleiding. Serieus, dat is pas een ervaring om nooit te vergeten. Maar jullie zijn ons nu wel een forse stap vooruit. Maak er iets heel moois van.